نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین روز کاری خود به ۲ فوریت لایحه دولت برای برداشت ۴۵۰۰میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برای جبران خشکسالی در کشور و واردات کالاهای اساسی رأی منفی دادند.

به گزارش خبرنگار همشهری، نمایندگان مجلس هفتم در آخرین جلسه علنی خود به بررسی ۲ فوریت لایحه «اصلاح جداول شماره ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور» که در مورد جبران خسارت ناشی از خشکسالی در کشور بود، پرداختند اما در بررسی آن با این ۲ فوریت موافقت نکردند.

۲ فوریت این لایحه که نخستین متمم بودجه سال 87 در آغاز سومین ماه سال محسوب می‌شود، با ۱۵۰ رأی مخالف از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر به تصویب نرسید. از آنجا که دولت تمایلی به رأی‌گیری جهت بررسی یک فوریت این لایحه نداشت، یک فوریت آن مطرح نشد و به مجلس هشتم موکول شد.

دولت در این لایحه پیشنهاد کرده بود تا معادل ارزی ۲ هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برداشت و برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی از استان‌های مختلف کشور از جمله تامین آب شرب مناطق بهداشتی شهری، روستایی و عشایری، تامین نهاده‌های دامی، خوراک دام و حفظ حیات وحش (علوفه، ذرت و...) و آب شرب دام و حیات وحش، پرداخت سود و کارمزد ناشی از استمهال تسهیلات دریافتی خسارت‌دیدگان و تقویت بیمه محصولات کشاورزی، توسعه سامانه‌های مدرن آبیاری و اتخاذ تدابیر لازم در حوزه بهداشت و درمان جهت جلوگیری از شیوع بیماری و حفظ سلامت ساکنان مناطق خشکسالی و کمک به کشاورزان و باغداران خسارت دیده در جریان سرمازدگی و خشکسالی با توزیع نهال باغی یارانه‌ای و سایر موارد اضطراری اختصاص و هزینه نماید.

دولت همچنین تقاضا کرده بود ۲۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از حساب ذخیره ارزی برداشت و به واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد. درصورت تصویب این لایحه، دولت مجموعاً ۴۵۰۰ میلیارد تومان دیگر از حساب ذخیره ارزی برداشت خواهد کرد که به‌علت رشد نقدینگی، مطمئناً موجب رشد تورم خواهد شد.

گلایه حدادعادل

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز، آوردن لایحه ۲ فوریتی به نهاد قانونگذاری در روز آخر کاری مجلس هفتم را بی‌سلیقگی خواند. غلامعلی حداد عادل گفت: دولت لایحه به این مهمی را به روز آخر مجلس موکول کرد یعنی در دقیقه ۹۰ هم نه، بلکه در دقیقه ۹۷ لایحه را ارائه کرده است.

احمدتوکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در تذکر آیین‌نامه‌ای خود، گفت: این لایحه که اصلاح بودجه سال ۸۷ و متمم بودجه است باید براساس آیین‌نامه ۵ ساعت وقت برای بررسی آن گذاشته شود که هر مخالف و موافق ۱۵ دقیقه صحبت کنند اما در بررسی این ۲فوریت این اشکال وجود دارد.

مصباحی مقدم نماینده مردم تهران نیز درمخالفت با 2فوریت این لایحه گفت: این لایحه نیز به بحث محتوایی نیاز دارد و در چنین زمانی نمی‌توان به بحث محتوایی پیرامون این لایحه پرداخت.

اعتراض نماینده دولت

تصویب نشدن ۲ فوریت لایحه مقابله با خشکسالی با انتقاد سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس‌جمهوری مواجه شد.

مجید جعفرزاده در این خصوص تصریح کرد: درخواست‌های مکرر نمایندگان مبنی بر لزوم ارائه سریع لایحه با قید فوریت جهت رفع مشکلات پیش آمده با رد ۲ فوریت لایحه از سوی مجلس هیچ هماهنگی و سنخیتی ندارد و معلوم نیست چه مرجعی باید پاسخگوی شرایط دشواری که برای بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی پیش آمده است، باشد.

کد خبر 53056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز